BODRUM’DA DEPREM!

Admin
Admin
Yayın Tarihi : 05-08-2004 09:00
Şu Allah'ın işine bakın.. Terör, yangın, hava şartları-yağmur derken şimdi de Bodrum ve çevre turizmini, ard arda yaşanan ve ölçüleri yükselen depremler vurdu! 4.0... 4.5... 5.4... Allah korusun.. Tam işler açılmışken, depremle sarsılan Bodrum, Marmaris ve Gökova çevresinden dönüşler başladı.. Zaten çok kısa olan sezon, böylelikle daha da kısalmış oldu.. Haftasonu ben Bodrum'a gidecektim, eşim "ben geliyorum, sen gelme" dedi.. Gecce evde yatamıyor, bahçede oturuyorlarmış... Eşi-dostu arıyorum, çoğu insan Bodrum'a gitmekten vazgeçmiş.. Tabii şimdi bazı kesimler(!), "eee o kadar eğlenirler, su gibi içki içerlese Allah'ta böyle yapar işte" diyordur.. Ne yapsınlar onlarında avuntusu bu.. Öyle mutlu oluyorlar.. Bodrum'la ilgili depremden önce çıkan dedikodu ise şuydu; Güya Ak Parti hükümeti, Bodrum-Çeşme-Dalaman ve Antalya uçaklarını özellikle rötarlı uçuruyormuş! Sebep, millet perişan olsun ve bu tip eğlence merkezlerine gitmekten vazgeçsin.. Tabi bu bir iddia.. Bodrum ve İzmir uçaklarında 5 saate varan rötar olunca insanlar ister istemez böyle dedikodular üretiyorlar.. Ne de olsa dedikoducu bir milletiz.. Ama işin gerçeği de rötarların gerçekten çileden çıkardığı.. Geçen gün yazdığım "transit yolcuyu kaybetmişler, otobüste yarım saat beklettiler" olayı ertesi gün yine tekrar etmiş. Mehmet Tuna aradı ve gelen misafirinin aynı yazdığım şekilde kaybolan bir transit yolcu yüzünden 45 dakika otobüste bekletildiğini söyledi.. Terör, yangın, hava koşulları, deprem, rötar.. Hepsi Türk turizmi için olumsuz şeyler.. Ve her yaz, her sezon aynen yaşanıyor nedense! Biz bu güzelliklere sahip çıkmadığımız ve önlemleri almadığımız sürece de çıkacak gibi görünüyor. Doğuş'un Tansaş şöförleri! Konu Bodrum'dan açılmışken başka bir olumsuzluk daha yazacağım. Trafik kazaları.. Bodrum'da çok trafik kazası yaşanıyor ve ben çoğuna şahit oldum.. Entresan motor ve araba kazaları yaşanıyor.. Yazlık bölge olduğu için denetimler yetersiz kalıyor. Çok değerli bir yakınım geçenlerde çok ucuz atlatılan bir kaza yaşadı.. Bodrum merkezden Türkbükü'ne dönüşte Torba kavşağındaki ışıklarda arkadan Tansaş kamyonu yakınıma çarptı.. Hemde çok şiddetli bir çarpışma olmuş. Allah'tan çarpılan araba cip'ti ve içinde çocuklar yoktu. Cip'in arka tarafının tamamen ezilmesiyle sonuçlanan kaza gerçekten ucuz atlatıldı. Tansaş'a ait olan 35 DPL 60 plakalı kamyon şöförü Ramazan Şahan, kaza raporunda 8'de 8 suçlu bulundu. İzmir'e giden şöför herhalde uyuyordu! Hayat ne kadar da pamuk ipliğine bağlı değil mi? Bir sabah Bodrum Torba kavşağında çok üzücü sonuçların doğacağı daha büyük bir kaza yaşanabilirdi. Tabii yakınım Tansaş'a da dava açtı.. Doğuş Grubu'na ait olan Tansaş'in şöförlerinin eğitimlerini tekrar gözden geçirmesini diliyorum. Üzücü kazanın sevindiren tarafı İsviçre sigortanın acentası olan TEZ firmasının müdürü Okan Bavunoğlu'nun olaya anında müdahele etmesiydi.. Gerçekten şaşırdım. Bu kadar çabuk olaya müdahele etmeleri ve çok profesyonel bir hizmet vermeleri mükemmeldi. Daha sonra, İsviçre Sigorta'nın çalıştığı asistan şirketi olan Inter Partner Assistance, derhal bir çekici göndererek kazada hasar gören cip'i İstanbul'a kadar çektirdi. Bununla da kalmayıp, yakınıma Bodrum'da kullanması için anında lüks bir araba tahsis etti.. Ben de bu alışık olmadığımız hizmeti gerçekleştiren asistan servisinin ne olduğunu merak ettim ve araştırdım.. Konuyla ilgili Tek Borsa dergisinde çıkan röportajı aynen yayımlıyorum.. Ne olur ne olmaz, Inter Partner Assistance belki bir gün size de lazım olabilir.. Bilginiz olsun.. 1- Şirketinizin Türkiye'deki durumunu ve pazar payı açısından konumu hakkında bilgi verir misiniz? Dünyanın önde gelen şirketlerinden Fransız AXA Grubu'nun Türkiye'de faaliyet gösteren asistan şirketi olan Inter Partner Assistance'ın kilometer taşları aşağıdaki gibi özetlenebilir : • 1989 – IPA (Ex Alarm Assistance) Kuruluşu • 1993 Türkiye'de ilk Medikal Yardım hizmeti (Başak Hayat ve Halk Yaşam Sigorta) • Dünyanın ilk Asistans Firması İspanyol GESA (Fransız UAP Sigorta Grubu) – Ex Alarm Assistance birleşmesi • 1995 Türkiye'de ilk Yol Yardım Hizmetleri (Başak ve Güneş Sigorta) • 1997 yılında AXA Grubu'na dahil olma (UAP – AXA Birleşmesi) • 2002 yılında Asisntans sektöründe ilk defa Medikal TPA (MATIS) projesinin başlaması • 12 Haziran 2002 tarihinde sektörde ilk ISO 9001 belgeli asistans firması olma • 2003 yılında ve 2004 yılının başında yapmış olduğumuz diğer atılımlarla hayat ve hayat dışı branşlarda sektörde %52 oranındaki portföy ile liderliği elde etme Dünyada ise bu işin FB, GS ve BJK'sı Mondial Assitance (Allianz Grubu), Europ Assistance (Generali Grubu) ve Inter Partner (AXA) Assistance (AXA Grubu'dur. 2- İyi bir asistans şirketinin hangi özellikleri olmalı? Önce Asistans Firmasının tanımını yapmamız gerekir. Dar anlamda bir çağrı merkezi (call center) aracılığı ile acil yardım ve danışma hizmetleri vermek olarak ifade edebileceğimiz asistans firması tanımı, günümüzda geniş kapsamda acil ve/veya sorunlu konularda sorumluluğunu aldığı müşteri grubuna, teknolojiyi iyi kullanarak doğru/güvenilir bilgi ile etik çözümler sunan (solution center) müşteri memnuniyetine yönelik hizmet firması tanımına ulaşmıştır. Ayrıyeten tüm mevcut ve potansiyel iş ortaklarımıza sunduğumuz hizmetin kalitesini onaylatmak ve gelişmeye fırsat tanımak ve Asistans Sektörünün yazılı olmayan etik kurallarını belgelendirmek amacı ile yürütmüş olduğumuz ISO 9001-2000 çalışmamızı 12 Haziran 2002 tarihinde BVQI tarafından gerçekleştirilen denetim neticesinde Türkiye'de kalite belgesine sahip ilk ve tek asistans şirketi olma ünvanına sahip olarak sonuçlandırmış olduk; 2003 yenilediğimiz belgemizi, 2004'te muhasebe ve Medikal TPA alanları ile perçinledik. 3- Asistans sektörü açısından Dünya ve Türkiye'nin durumunu karşılaştırır mısınız (en çok hangi ülkeler hakim, trendler vs.)? En önemli fark, dünyada Sigorta Şirketlerinin bankaları vardır, zaten bankacılık sigorta sektörünün finansal koruması sonucu gelişmiştir, Türkiye'de ise bankaların bir iki istisna dışında sigorta şirketleri vardır. Sağlık alanında Sosyal Sigortaların ve Sosyal Sigorta gibi çalışan kurumların hasar kabul merkezi – Medikal TPA (MATIS Yazılımı)- olarak çalışma İngiltere, İtalya, Polonya ve İspanya da başladı veya Çek Sosyal Sigortalılar yurtdışında başlarına birşey geldiğinde IPA Merkezleri sayesinde hizmet alıp bir kısmını Sosyal Sigortalara bir kısmını da özel sigortalara fatura ediyor. Diğer bir deyişle özellikle Avrupa Ülkelerinde Devletler sağlık ve seyahat sağlık hizmetlerinde de artık tüm dünyada hizmet verebilecek kuvvetli mali yapıya sahip kurumsal asistans şirketlerini kullanılmaya başladı. Türkiye'de özellikle kasko poliçelerinde çok fazla sigorta şirketi olmasından dolayı (bankalardaki yapılanma örnek alınmalı) oluşan rekabet ortamında hasar maliyetlerine yönelme başladı, şu anda maalesef sektörde bu maliyetleri kısma yönünde talep oluştu, halbuki %85'i kasko sigortasız ve %40 trafik sigortasız dolaşan gruba devletin de talebi ve etkin denetimi olmayınca verilen önem azaldı. 4- Daha çok hangi hizmetler için aranıyorsunuz (araç çekme, çilingir vs.)? Türkiye'de en çok Kasko Poliçelerindeki çekme/kurtarma, ikame araç hizmetleri için, Konut Poliçelerinde ise su, elektrik tesisatı onarımı, çilingir, kiralık araç ve lifestyle olarak adlandırdığımız çeşitli bilet rezervasyonları (konser, tiyatro, uçak, otobüs,vb.) hizmetleri için aranıyoruz, ancak hizmetlerimiz bunlarla sınırlı değil tabii. Sağlık alanında hem yurtdışı hem de yurtiçi kara ve hava ambulans organizasyonları için Grubu'muza veya Türk Sigorta Şirketleri müşterilerine hizmet veriyoruz. Ayrıca Medikal alanda sigorta şirketleri ve sağlık işlemlerini kendi ödeyen şirketler için danışmanlık ve hasar idaresi yapıyoruz, bunun için 15 büyük hastane de banko ve ofis açtık, yurtdışından reasürör bulduk. 1 Haziran 2004 tarihinden itibaren AT Ülkeleri kademeli olarak tüm visa başvuruları esnasında bir Seyahat Sağlık Poliçesi talep ediyorlar. Biz bir dünya şirketi aynı zamanda yurtdışında muhkim bir sigorta şirketi olduğumuz için 30.000 Euros minimum teminatlı seyahat sigortalarını hava ambulansı dahil asistans hizmetleri ile çalıştığımız Sigorta Şirketleri ve TURSAB aracılığı sağlıyoruz. Bu durum turizm sektörü için yenidir, ancak bizim gibi bu konuya bilen uluslararası asistans şirketleri hazır, talebin gelmesini bekliyorlar idi. 5- Çoğu kredi kartı sahibinin veya poliçe sahibinin verdiğiniz hizmetlerden haberi yok, bunu neye bağlıyorsunuz? Tüketici bu konuda ne yapmalı, hangi noktalara dikkat etmeli, haberdar olmak için ne yapmalı? Örneğin çok küçük puntolarla yazılmış poliçe sözleşmesini iyi okumak buna bir çözüm olabilir mi? Bizim direkt müşterimiz sigorta şirketleri, bankalar veya otomotiv şirketleri gibi kurumsal kimliklerdir, yani biz bireylere doğrudan satış yapmıyoruz. Dolayısıyla, Tüketicilerin asistans hizmetleri konusunda bilinçlenmelerinde bu gibi şirketlerin yapacakları tanıtımların payı büyüktür. Bu tanıtımlar, poliçe ekinde olabileceği gibi, çeşitli dönemlerde tüketiciye yollanan insert'ler veya loyalty card'lar şeklinde de olabilir. Sigorta Şirketleri bu kullanımı %75 oranlarında sağlıyorlar. Ancak sadece promosyon amaçlı bu hizmeti sunan firmalar reklam bütçeleri çerçevelerinde ilk dönemde tanıtıma gidiyorlar, devamında unutulup gidiyor. Ben bunu evde jimnastik yapmaya benzetiyorum, para vermeden aynı egzersizleri yaparsınız, ama ancak para verip jimnastik salonuna kaydolunca vakit bulup spor yapıyorsunuz. Sigortalarda kullanım oranı bu yüzden yüksek, promosyon amaçlı verilen asistans hizmetlerinde düşük. Ancak bu kullanım oranlarının düşüklüğü veya yüksekliği maliyetlerimize de yansıyor. 6- Eklemek istedikleriniz.... Türkiye'de Asistans Şirketi çok basit tanımlanıyor ve arkasındaki önem es geçiliyor. Hazine Sigortacılık Mevzuatında bu yeniliği (biz dünyada 1959 yılından günümüze gelen GESA'nın devamıyız) şimdilik tanımlamadı. Bir Asistans Şirketi Türkiye'de sigortaların ödediği bir riski sigorta poliçeleri dahilinde ödüyor ise muhakkak bir sigorta şirketi olmalı veya riski yurtdışında bir reasüröre devretmeli, kendisi sadece hizmet vermelidir. Diğer bir deyişle maalesef şu anki sigorta mevzuatı gereği %100 türk asistans şirketi olamaz. Eğer mevzuat yurtdışında olduğu branşları tanımlayarak bu branşlarda asistans şirketlerini bir sigorta şirketi gibi oluşuma gitmesini talep ederse ilgili türk asistans şirketleri de bu yapılanmaya uyarak yasal haklarına kavuşurlar. Bu nedenle asistans firmasına seçerken sigortacılık mevzuatına uygun bir hizmet mi veriyor, kurumsal ve kuvvetli mali yapıya mı sahip, Edirne'den öteye tanınıyor mu iyi bilgi sahibi olmak gerekmektedir.