Bahşiş kalkmalı, ‘+Servis’ ücretine geçilmeli!

Admin
Admin
Yayın Tarihi : 23-09-2019 14:22
Ülkemizde, hiçbir eğitimin yoksa yapılacak ilk işler arasında taksicilik veya garsonluk geliyor. Patronların daha fazla kazanma hırsından kaynaklanan “Ucuz personel” çalıştırması, hem turizmi baltalıyor, hem de gerçek müşteriyi bezdiriyor! Turizm Bakanlığı ve Mesleki Birlikler bu konuda henüz yeterli girişimi yapmadıkları için ben elimden geldiğince, patronları uyurmaya ve ucuz iş yapan mekanlara gitmemeye özen gösteriyorum. Bu konuda ülkemizdeki en doğru örnek, kesinlikle Maça Kızı’dır. Köklü ve uzun bir geçmişe sahip olan Bodrum, Türkbükü’ndeki Maça Kızı, dünya standartlarında hatta üzerinde bir Hotel&Beach’tir. Çünkü; Çalışan personele değer veren, personelinin de kazanmasını sağlayan çok doğru bir sistem kurmuştur. Pahalıdır ama kalitelidir. “Kazık” ve “Pahalı” arasındaki fark, “Kalite” ile ölçülebilir. Mekancılık arz-talep meselesidir. Mekanın he rşeyi dört dörtlük olursa (Konum, dekorasyon, servis, güler yüz, hizmet, lezzet), kaliteli olursa o mekan iyi bir mekandır. Maça Kızı örneğinde olduğu gibi, çok pahalı bir mekan ama iş yapıyor. Çünkü kaliteyi sevenler geliyor. Özellikle de yabancı misafirlerin tercih ettiği hemen hemen tek mekan Maça Kızı oluyor. Her müşteriden +13 servis ücreti alınıyor. Yüzde 3 mekana (vergiler için), yüzde 10 ise tüm personele eşit olarak “Prim” diye dağıtılıyor. Bir servis elemanın eline 12 ila 15 bin TL. arasında aylık ücret geçiyor. Böyle olunca da personel işini severek, gülerek, profesyonelce yapıyor. Alan memnun, veren memnun oluyor. Amerika’da servis ücreti yüzde 18, 20 ve 22 olarak geliyor hesabınızda. Garson kız yüzde 20’nin yanına gülücük işareti koyuyor üstelik. “Komi” konusu da ayrı bir konu. Dünya mekanlarında “Komilik” diye bir sistem yok. Boşları toplayan eleman! Bir tek Türkiye’de var maalesef! Garsonlarımız o kadar profesyonel ki maşallah, boşları toplamak istemiyorlar! Tüm dünyada olduğu gibi yeme-içme ve eğlence sektöründe ülkemizde de kesinlikle “+Servis” ücretine geçilmeli. “Bahşiş” sistemi artık rafa kalkmalı. Eğitimli personel ile işi gücü olmayanın servis elemanı olma konusu kapanmalı. İşini doğru yapan personel mesleğinden güzel para kazanmalı. Böyle olunca hem ülke turizmi kazanacak, hem yerli-yabancı müşteri memnun olacak. Hem de bahşiş bile vergilendirilmiş olacak. [b]YARIN;[/b] Bugün Çeşme-Alaçatı ve gemiyle gittiğim Mikanos, Santorini ve Rodos’u yazacaktım ama “Personel” konusu turizm için daha önemli olduğundan vurgulamak istedim. Yarın Alaçatı’daki karmaşa ve kargaşayı yazacağım.