Orda bir köy var uzakta!..

Yayın Tarihi : 16-04-2013 13:13
Tabii ki sizlerin de üzerinize çok büyük görev düşüyor. Evet, Orda bir köy var uzakta o köy bizim köyümüzdür... Haydi hep birlikte kokları sıvayalım ve bu genç mimarlara ve o uzaktaki köydeki okulsuz çocuklara hem yardımcı hem de destek olalım. Genç mimarların oluşturduğu HİM yani Herkes İçin Mimarlık organizasyonu Atıl Köy Okulları Projesi için kolları sıvamış durumda. Ancak doğal olarak maddi kaynağa ihtiyaçları var. [url=www.herkesicinmimarlik.org ]www.herkesicinmimarlik.org[/url] Katkıda bulunmak isterseniz eğer; [email protected] [email protected] [email protected] adreslerine mail gönderebilirsiniz. Ya da; 0536 311 48 66 0536 567 33 03 numaralı telefonları arayabilirsiniz. Şimdi bu yazıyı okuyun ve nasıl bir görev üstlenme aşamasında olduğunuzu görün :) [b]1954 yılında açılan Keşan Kızkapan Köyü İlkokulu 10 senedir kapalı...[/b] Geçtiğimiz günlerde Keşan Kızkapan Köyü’ne Herkes İçin Mimarlık üyelerinden Hakan Kaçmaz, Bilge Kobaş, Sarper Takkeci ve Emre Gündoğdu’nun yer aldığı bir ziyaret gerçekleştirildi. Köyden İsmail Büyükkayhan’ın daveti üzerine gerçekleşen davette, köy ve köyde yer alan atıl köy okulunu incelendi. [resim=20130416resim-131631B2][/resim] Arka cephe... Kızkapan Köyü Keşan merkeze 20 km uzaklıkta, 300 nüfuslu bir köy. Geçimini tarımdan sağlayan köyde genç nüfus az. Köyün 1954 tarihinde yapılan okulu yaklaşık 10 senedir kapalı durumda. Köyde bulunan 10 ilköğretim öğrencisi taşımalı eğitim kapsamında 8 km uzaklıktaki Orhaniye köyüne gidip geliyor. [resim=20130416resim-131656C3][/resim] Bahçe ve ön cephe... Eski bir öğretmen ve hava astsubay emeklisi olan İsmail Büyükkayhan, 90’lı yılların 2000’lerin ortasına kadar dershanelerde çalışmış, bugün ise Balkan Eğitim Merkezi adı altında, Balkan üniversiteleri ile Türkiye üniversiteleri arasında öğrenci değişimleri programları hazırlayan bir kurumda çalışıyor. [resim=20130416resim-131739E6][/resim] Lojman odası Keşan’da faaliyet gösteren Tarım, Hayvancılık ve El Sanatları Derneği’nin başkanı olan İsmail Büyükkayhan, atıl durumdaki okulda öncelikle köylülere yönelik ziraat eğitimlerinin verileceği atölyelerin yer almasını ve atölyeleri gerçekleştirecek uzmanların kalabileceği bir lojman bulunmasını istiyor. Dernek merkezi de olarak kullanılabileceğini düşünülen yapıda, ziraat eğitiminin yanında farklı eğitim çalışmalarının da yapılabileceği öngörülüyor. [resim=20130416resim-131818B2][/resim] Okulun içi... Okul binası İsmail Büyükkayhan'ın bu isteklerini karşılar biçimde... 3 derslik ve bir idare odasından oluşan okul bölümünde 2 oda, 1 mutfak ile 1 tuvalet va. Yığma kesme taştan yapılmış binanın zemin döşemesi için beton dökülmüş ancak bir tek idare odasında şu anda yarısı çökmüş durumda bir ahşap döşeme bulunuyor. Kısmi çökmelerin göze çarptığı çatının ahşap döşemesi çoğu yerde sehim yapmış. Pencereler tamamen tahrip olmuş ve kapıların bir çoğu da bakıma muhtaç durumda. Bunların dışında bina yapısal açıdan fazla hasarlı gözükmemekte. Binanın arkasında tuvalet olarak hizmet veren küçük bir yapı daha bulunmakta. Kesme taş duvarlarla sınırı belirlenmiş binanın bahçesinde 2 adet basket potası ve yaklaşık 10-15 arası ağaç var. Okul 200 m2 olup, bahçenin alanı 2000 m2. [resim=20130416resim-131851B2][/resim] Sınıfın hali... Okulun mülkiyeti köy tüzel kişiliği tarafından Tarım, Hayvancılık ve El Sanatları Derneği’ne devredilmiş. Köy muhtarının da üyesi olduğu bu derneğin binada yapılması düşünülen faaliyetlerin yürütülmesi açısından faydalı olacağı düşünülmekte. Çevre köylere ve ilçe merkezine yakınlığı ve ulaşım kolaylığı burada gerçekleştirilecek aktivitelere katılımı kolaylaştıracak bir unsur olarak gözükmekte. Köylülere yönelik eğitimler köylünün kendisini geliştirmesine fırsat sunabilecekken, diğer farklı etkinliklere gelicek insanlar da ziyaretleri sırasında köyün ekonomisine katkı sağlayacak. [resim=20130416resim-131931E1][/resim] Okulun ön cephesi... Herkes İçin Mimarlık, binanın doğramalarının yenilenmesi gibi temel gereksinimlerin sağlanmasının yanında, yapının bahçesi ile beraber düşünülerek yeni tasarım yaklaşımları geliştirmeyi mümkün görüyor. Ziyaret sırasında İsmail Büyükkayhan güneş enerjisi ile çalışacak bir ısıtma sistemi yapılması da önerdi. İçerisinde güneş enerjisinin de yer alacağı karma bir enerji sisteminin kurulmasını tasarım aşamasında değerlendirilebilecek bir unsur olarak düşünülüyor. [resim=20130416resim-132000D4][/resim] Okulun ön cephesinden farklı bir görünüm ve tuvalet bölümü... Gezi ekibi tarafından ilk etapta yapılması gerekenin nasıl bir tasarım süreci ile bu projenin ele alınacağının dernek içinde tartışılarak kararlaştırılması olduğu düşünülmüş ve bu projenin, Atıl Köy Okulları Projesi’nin ülke geneline yayılma hedefinin bir parçası olabileceği öngörülmüş. [b]HERKES İÇİN MİMARLIK DERNEĞİ (HİM)[/b] Herkes İçin Mimarlık Derneği; öncelikli olarak Türkiye’deki mevcut mimarlık okulları ile iletişime geçerek mimarlık öğrencilerine ulaşmayı, çalışmalarında öğrenci katılımının en üst düzeyde olmasını hedefler. Öğrenci katılımı ile, derneğin bir diğer amacı olan, ‘mimarlık alanının sosyal sorunlara yönelik daha fazla inisiyatif alması’ durumunu, eğitim aşamasında başlatmayı amaçlar. Öğrenciler, bir yandan sosyal sorunların çözümlerine ortak olurken, diğer yandan okulda aldıkları teorik eğitimi pratiğe yansıtma şansını bulurlar. Ancak bu yansıtma, birinden ötekine geçmek olarak değil, aralarında olmaması gereken ayrımın ortadan kaldırılıp, bütüncül bir bakışla ele alınması olarak görülmektedir. Öncelik olarak mimarlık öğrencilerine ulaşmayı hedefleyen Herkes İçin Mimarlık, mimarlık alanının tanımlandığı sınırları genişletmek amacındadır ve bu sebeple mimarlık alanı dışından öğrenci katılımlarına da açıktır. Uzun vadede, üniversitelerde temsilcilikler kurarak, tüm öğrencilerin faydalanıp katkıda bulunabileceği bir iletişim ağı oluşturmak derneğin hedefleri arasındadır. Dernek, mimarlık eğitimi ve tüm eğitim süreçlerini, değişimler yolunda en önemli araç ve esas amaç olarak görür. Herkes İçin Mimarlık; projelerini hayata geçirirken, mümkün olan en geniş katılımı ve desteği bulmak niyetindedir. Projelerin muhatapları ile, aralarında ayrım ve sınıflandırma yapmadan iletişime geçer. Finansman, gerekli izinler gibi konularda resmi ve özel kuruluş, kişilerle görüşmeler yapar. Projeler gerçekleştirilirken ise, proje ile alakalı tüm kullanıcılar ve kuruluşlar ile irtibata geçilip, bu kişi ve kurumların, başlangıçtan itibaren proje sürecine katılımları hedeflenir. Bu yolla; kişi ve kurumlar, sadece proje bitişinden sonraki kullanıcılar olmaktan çıkıp, tasarım ve yapım aşamasının ortak aktörleri haline gelir. Dernek; finansman, idare ve kullanıcılar arasında bağlantılar kurup, onların ortak amaçlar için çalışacağı bir platform olmayı amaçlar. Sosyal sorunlar için inisiyatif alma noktasında, tüm bu kesimler için, ortak çalışmanın teşvik edici olacağına inanır. Böylelikle, derneğin temellendiği mimarlık alanının; mimarlığı, dışarıdan karar verilip gerçekleştirilen bir uğraş olmaktan çıkararak ortaklaşa üretilen bir olgu haline getirmesi arzulanır. Herkes İçin Mimarlık; amaçları doğrultusunda çeşitli üretimler gerçekleştirir. Bu üretimler; yapı üretimi, söyleşiler, kısa süreli atölyeler, yayınlar, internet portalı, uluslararası ortak çalışmalar ve benzerlerini kapsar. Dernek; ülke içinde, gidip yerinde gördüğü sorunlar hakkında yapı üretimleri yaparak, bu sorunlara mimarlık alanından cevaplar vermeyi dener. Herkes İçin Mimarlık, cevapları hazırda bulunan bir oluşum değildir. Cevaplar hep birlikte aranır, bu yolla ortak doğruların en üst verimlilikte buluşması sağlanır. Yapı yapmanın yanında, sıklıkla gerçekleştirilecek söyleşiler ile sosyal sorunlara ilişkin sürekli bir farkındalığın yaratılması amaçlanır. Mimarlar ve mimarlık öğrencileri bu söyleşilerin hedef kitlesi olmakla birlikte, her disiplinden ve kesimden insanın söyleşilere konuşmacı, dinleyici, düzenleyici ve benzeri her türlü kimlik ile katılımları sağlanır ve beklenir. Yapı ve söyleşi faaliyetlerinin yanı sıra, kısa süreli atölyelerin yapılması da planlanır. Bu atölyeler; farklı yaş grupları ve farklı toplum kesimleri ile beraber, sosyal sorunlar bağlamında her türlü farklı konuya değinmeyi, bu konular hakkında fikir üretmeyi amaçlar. Kısa süreli atöyeler; daha fazla kişiye, daha kısa sürede ulaşmanın aracı olarak görülür. Yapı ve atölye çalışmalarının yanında, dernek faaliyetleri hakkında kitap, bülten ve benzeri yayınlar gerçekleştirilmesi de hedeflenir. Bu yayınların, bilgilendirme amaçlarının yanı sıra, sosyal inisiyatifler için özellikle mimarlık alanında sınırlı sayıda bulunan kaynaklara katkı sağlayacağı düşünülür. Yayınların yanı sıra, sürekli güncellenen ve interaktif katılıma açık olan bir internet sayfası ile sosyal sorunlar hakkındaki gündemi sürekli canlı tutmak amaçlanır. Bir diğer üretim biçimi olan uluslararası ortak çalışmalar ile de sosyal sorunların ve mimarlığın bu konulardaki tutumunun evrensel boyutta karşılıklarının aranması, bu yolla sosyal inisiyatif bilincinin güçlendirilmesi istenir. Herkes İçin Mimarlık, hedefleri doğrultusunda, her kişi ve kurumdan gelecek katkıya açık olan bir dernektir. Dernek, kendi içinde sürekli devingen ve yenilenen bir yapı oluşturmayı amaçlar. Öğrenci katılımı, bu yapının gerçekleşmesi için can alıcı bir öneme sahiptir. Derneğin kendi ortaya koyduğu projelerin yanı sıra, derneğin dışından gelecek projeler de aynı heyecanla ele alınır. Bu konuda derneğin, iç ve dış olmak üzere sınırları yoktur. Herkes İçin Mimarlık, uzun süreli bir mimarlık araştırıcısı, uygulayıcısı, okulu, öğrencisi olmayı hedeflemekte ve bu hedefin ancak toplumun tüm kesimlerinin faydalanacağı sosyal bir mimarlık anlayışı ile gerçekleşebileceğini düşünmektedir.