Bisikletime, yoluma, yaşam hakkıma dokunma!

Yayın Tarihi : 19-08-2013 10:32
Anadolu Yakası'nda bisikletçilerin eylemine büyük destek geldi... [resim=20130819resim-104547VG][/resim] Maltepe sahilyolunda trafik kazasında hayatını kaybeden bisiklet sürücüsü Hilmi Şahin'in ölümünü protesto için bir grup bisiklet sürücüsü eylem yaptı. [b]GELİN ARABASI DEĞİL GELİN BİSİKLETİ[/b] [url=https://www.gecce.com.tr/fotogaleri-gelin-arabasi-degil-gelin-bisikleti-1]FOTO[/url] [resim=20130819resim-104600EN][/resim] Yaklaşık bin kişiden oluşan bisikletli grup Caddebostan Sahil'de toplandı. Burada yapılan basın açıklamasında, araç sürücülerinin, bisiklet kullananlara saygı göstermesi ve bisiklet yolundaki parkların kaldırılması istendi. [resim=20130819resim-104626QC][/resim] Açıklamanın ardından yüzlerce bisikletli düdük ve zil çalarak sahil yolunda ilerlemeye başladı. Sahil yolunda sadece tek şeridi açık bırakan grup, Hilmi Şahin'in hayatını kaybettiği Dragos mevkiine kadar pedal çevirdi. [resim=20130819resim-104639SU][/resim] Burada Hilmi Şahin'in kullandığı beyaz renge boyanmış hayalet manası verilen bisikleti elektrik direğine bağlandı. Üzerine çiçek bırakılan bisikletin başında bulunanlardan bazılarının gözyaşlarını tutamadığı görüldü. [resim=20130819resim-104700IJ][/resim] Bir dakikalık saygı duruşunun ardından grup Kadıköy Bağdat Caddesi'ne doğru harekete geçti. [resim=20130819resim-104716VQ][/resim] Bisikletli grubun ilerleyişi sırasında, iki otomobil sürücüsüyle grup arasında tartışma çıktı. Bisiklet sürücüleri, araçların kendilerini sıkıştırdığını iddia etti. [resim=20130819resim-104730AJ][/resim] Bir araç sürücüsü de, bir bisikletliyi aracıyla kovalamaya başladı. Daha sonra aracından inen sürücü ve arkadaşı bisikletiyle kaçan kişiyi ara sokaklarda bir müddet kovaladı. Bu sırada diğer bisiklet sürücüleri de bisikletlerinden inip arkadaşlarını kurtarmak için onların peşinden gitti. Kaçan bisikletli gözden kaybolurken, diğer arkadaşlarıyla araç sürücüsü ve arkadaşı arasında gerginlik yaşandı. Aracın etrafını saran bisikletli grupla, iki kişi arasındaki tartışma zaman zaman doruğa çıkarken, araya giren bazı bisiklet sürücüleri ortamı sakinleştirmeye çalıştı. Olay yerine polisin gelmesiyle birlikte 69 AK 063 plakalı aracın sürücüsü ve yanındaki arkadaşı otomobile bindirildi. Sakinleşen bisikletli grupta yoluna devam etti. [resim=20130819resim-104746ZC][/resim] Bisikletli grup Bağdat caddesi Şaşkınbakkal Işıklar'a kadar geldikten sonra burada bisikletlerinden inip yere yattılar. Yüzlerce bisiklet sürücüsü kazalarda ölen arkadaşlarını hatırlatmak ve kendilerine de trafikte saygı gösterilmesini sağlamak amacıyla bir müddet yerde yatıp alkışlı protestoda bulundu. Gruba cadde üzerindeki vatandaşlarda alkışlarıyla destek verdi. [b]DHA-Fotoğraflar: Mehmet Sarışın[/b] [resim=20130819resim-104803PO][/resim] [b]Bisiklet, toplum için geniş çaplı yararları olan bir aktivitedir[/b] [resim=20130819resim-104817QQ][/resim] Çevreye dost, hiçbir duman veya ses oluşturmayan bir ulaşım şeklidir. Bisiklet kullanımı kentlerimizdeki tıkanan sorunların çözümünde önemli bir katkı sağlayacaktır. Bunlar, çoğu insanın ekonomik yararına da olacaktır. [resim=20130819resim-104831QM][/resim] Bisiklet sağlıktır. Bisiklet bizi, zevkli ve sağlıklı fizik egzersize davet etmektedir. Bisiklet hastalığı önler: Haftada 4 saatlik egzersiz geniş bir aralıktaki hastalık riskini önemli derecede azaltır. Hatta haftada 1 saat bile önemli bir azalma sağlamaktadır. [resim=20130819resim-104845BJ][/resim] Haftada 4 saatlik bisiklete binme kolay bir egzersizdir. İşe giderken yarım saat ve dönerken; ve hedefin üzerindeyiz artık. Yarım saatte çoğu insan 3 ile 8 km arasında bir mesafede bisiklete binebilir. Kapıdan kapıya, bisikletçi genellikle bu mesafeler arasında araç kullanmadan daha hızlıdır. Ve, her gün işten eve gidip gelirken değerli bir boş zamanda egzersiz yapılacaktır. [resim=20130819resim-104857NX][/resim] Düzenli bisiklete binenler daha az hasta olurlar. Bir Amerikan sigorta şirketinin deneyimi, haftada çalışanlar arasında 3 kez egzersiz yaparlarsa hastalık nedeniyle çalışılmayan günlerin %20 azaldığını ortaya koymuştur. Bu bulgular İsveçli otomobil üreticisi Saab - Scania tarafından da onaylanmıştır. Düzenli egzersiz yapmayanlar yılda ortalama 30 gün hasta hissederken, fiziken aktif olanlar yılda ortalama sadece 8 gün hasta olurlar. [resim=20130819resim-105206DO][/resim] Orta derecede egzersiz birçok fizik ve mental fayda sağlar, bunlar; - Kan şekerinin regülasyonu sağlar, yükselmesini önler, - Zararlı kolesterolü düşürür, - İmmün sistemi güçlendirir, - Kalp, adale, kemik ve tendonları güçlendirir, - Diyabet, kemik kırıkları, kardiyo-vasküler şikayetleri ve kanser riskini azaltır, - Stres, yüksek tansiyon, anksiyete ve depresyonun hafif formlarının oluşma riskini azaltır. Faydalı olması için egzersiz düzenli olmalıdır. Günlük kısa yolculuklarda bisiklet kullanmak, ihtiyacımız olan egzersizi yapmak için, uygun bir yoldur. [resim=20130819resim-105225GB][/resim] Bireysel bisikletçi için, çalışanlar için, toplumlar için, işe bisikletle gitme sağlık için önemlidir. Tüm bu nedenlerle bisiklet desteklenmeli ve ulaşım politikaları mümkün olduğunca fazla sayıda insanın bisiklete binmesine yönelmelidir. Yol Güvenliği; Bisiklet kullanımında en büyük engel olan, yol güvenliğinin sağlanması, bisikletin desteklenmesi politikasında merkezi tema olmalıdır. Tüm diğer ulaşım modelleri gibi bisiklet ne tamamen güvenli değildir ne de birçok insanın düşündüğü gibi tehlikeli de değildir. İngiltere'den Policy Studies İnstitute'den Dr.Mayer Hillman, bisiklet ve sağlık üzerine bir seri makale yayımladı. Bisiklete binmeyle kazanılan yaşam yılının, bisikletçiler arasında yüksek sayılabilecek, 20/1 kaza oranı ile kaybedilen yaşam yılına göre daha fazla olduğunu hesapladı. İngiltere'den verilen rakamlar, bisiklete binenlerin daha uzun yaşadığını ve binmeyenlere göre daha sağlıklı kaldığını göstermiştir. Danimarka Bisiklet Federasyonu benzer çalışmaları ortaya koydu. Tıbbi araştırmalar temelinde, günde ortalama 3 km bisiklete binen 5 milyon Danimarkalı toplam yaşamlarına 40 bin yıl eklemekte iken, her yıl ortalama 80 Danimarkalı trafik kazalarında ölmektedir. Ortalama beklenen yaşam süresi 70 olarak kabul edilirse, ortalama yaşta ölen bisikletçiler hesaba katıldığında, 3.500 yıllık toplumsal kayıp ortaya çıkmaktadır. Bu kaybı toplam kazançtan çıkarırsak Danimarkalının net toplam yaşam kazancının 36.500 yıllık yaşam olduğu görülebilecektir. Her ne kadar ortadaki çok sayıda faktör daha ileri çalışmalara ihtiyaç gösterse de, bu hesaplama düzenli bisiklete binmenin, toplumun sağlığına yararlı olduğunu göstermiştir. Bu aynı zamanda Avustralya ve Yeni Zelanda'da yasa ile kask zorunluluğu getirilmesi sırasında da, toplumun %10'nun bisiklete binmekten vazgeçmesinin, toplumsal sağlığı olumsuz şekilde etkilediğini göstermiştir. Bisiklete binme sonucu kazanılan yaşam yılı trafik kazasında kaybedilen yıllardan 20 kat daha yüksektir. Yol şartları, çocuklar, yaşlı insanlar ve engelliler gibi hassas yol kullanıcıları için uyarlanmalıdır. Daha düşük risk idraki olan ve daha sıklıkla düşme eğilimi olan ve tek araçlık kazalara karışan çocuklar için kask kullanımının önemi açıktır. 18 km/saat hızla meydana gelen bir kazada kask, tam-gerçek bir koruma sağlamaktadır. Ancak kask takılmasının sağlanması çocuğu bisikletten alıkoymamalıdır. Bisikletin desteklenmesi politikasının başarısı için çocukların cesaretinin kırılmaması gerekmektedir. Ailelerin, çocuklarının kask takmak ya da takmamak konusunda bilgilendirilmeleri doğru olacaktır. Yaşam tehlikelidir ve insanlar türlü çeşit kazada yaralanır ve ölürler. Diğer ulaşım çeşitleri ve diğer günlük aktivitelerle karşılaştırılınca, bisiklete binmeyen insanların sıklıkla sandığı ölçüde, bisikletin tehlikeli olmadığı görülecektir. Gönüllü ve zorunlu kask kullanımı lehine yapılan kampanyalar bisikletin tehlikeli olduğu kavramını abartmaktadır. Gerçekte ise, yayalarda olduğu gibi, şiddetli yaralanmaya yol açan veya fatal yol kazaları, tek bir yaygın nedenden kaynaklanmaktadır- bir motorlu araç tarafından çarpılmak. Bu sorunun tek çözümü ise, kaynağa yönelmek, hız ile tehlikeli sürüşü durdurmaktır. Tüm yol kazalarında kafa travmaları sadece bisikletçilerde değil, sürücülerde, yayalarda da görülmektedir. Yollar, çocuklar ve yaşlıları içeren toplumun tüm üyelerine özgürce hareket imkanı vermelidir ve yaralanma ve ölümleri azaltmanın en iyi yolu, motorlu araçların yol hiyerarşisindeki pozisyonuna son vermektir. Bu ancak araç hızını kesmek ve motorlu araç trafik hacmini düşürmekle ve çoğu zararda rolü olan motorlu araç sürücülerine yönelik yasal düzenlemeler yapmakla mümkündür. Danimarka'da kaza sayısı yarıya inerken aşağıdaki önlemlerin alınması kabul edildi. - Kentsel alanlarda hız limitlerinin düşürülmesi, - Sarhoş araç kullanan tutukluların tedavisi , - Genç sürücülere ve sarhoş sürücülere yönelik kampanyalar, - 15 - 19 yaşlarda yol güvenliği eğitimi, - Kazalarda kara noktaların yok edilmesi, - Kamyonların dizayn ve ekipmanında genel güçlendirme, - Yoğunlaşmış motorlu araç trafik kontrolü, - Yeni bisiklet çizgileri ve bisiklet yolları. Hollanda yine, aynı çizgide düşünmektedir. Yaklaşımları, bisikletçileri, hızlı hareket eden ve yoğun motorlu araç trafiğinden ayırmaktır. Mümkün olsa da olmasa da, araç hızı kent içinde 30 km/saat ile sınırlandırılmıştır. Hollandalılar halen güvenliğin artırılmasında bir rekora da sahiptirler. 1996'ya kadar 26 yılda bisikletçi yaralanmaları yarıdan fazla düşürülmüştür ve kask kullanan bisikletçi sayısı hala sıfıra yakındır. İngiltere, kendi yol politikasını yenilemektedir. Ve Ulusal Bisiklet Stratejisine adapte etmektedir. Bisikletçi sayısını 2012'ye kadar bunu ikiye katlamayı amaçlamaktadır. Sonuç olarak, yaygın şekilde bisiklet kullanılan ülkelerde, riski azaltmak için, bisiklet kaskı kullanımını teşvik veya zorunlu kılmaktan ziyade, daha güvenli yol şartlarının sağlanması yönünde stratejiler seçilmiştir. Bisikletin ciddiye alınması için birçok neden vardır. Bisiklet çevreyi korumamıza yardım eder ve kalabalık kentlerimizde çok az bir yer kaplar. Kirlilik yaratmaz. Her bir bireyin kolayca ulaşabileceği bir hareket formudur. Bireysel ve kentsel sağlık sorunlarının çözümlenmesinde bisiklet ciddi bir alternatiftir. Kaynak: Dr. Bülent Savran